Moje recenze: Gran Turismo 5 Prologue

16.12.2010 17:00

Závodní simulátor, kterému chybí k dokonalosti jen obsah očekávané plné verze.

Sérii Gran Turismo zná snad každý kdo někdy vlastnil konzoli Playstation. První díl vyšel ještě v době, kdy kola na obrazovkách nebyla ještě úplně kulatá a výraz „vysoké rozlišení“ byste ve slovníku hráčů hledali marně. GT 5 Prologue se na trhu objevil na jaře 2008 a jak již přídomek Prologue naznačuje, nejedná se zatím o plnohodnotného nástupce předešlého dílu.

Při prvním spuštění se v menu velmi rychle zorientujete, přesto to však neznamená, že menu sedne každému, setkal jsem se i s negativními ohlasy. Kariéra vám nabídne závody rozdělené do několika skupin, přičemž se postupně stupňuje obtížnost i výkonnost účastnících se automobilů. V módu arcade si můžete zajezdit volně po trati a zlepšovat časy na kolo, nebo jen tak srovnat své síly se soupeři ovládanými umělou inteligencí. Na položky jako autobazar, tuning vozu nebo získávání závodních licencí si bohužel ještě musíme počkat do plné verze. Zato zde od minula přibyla možnost online závodů proti soupeřům z celého světa, což je určitě super. Menší zklamání přijde, když už máte pálení pneumatik dost a zavítáte v menu do Gran Turismo TV. K dispozici je tu celkem úctyhodný počet videí ve vysokém rozlišení a také nejnovější díly pořadu Top Gear, který se věnuje testování automobilů (testovací okruh z tohoto pořadu by měl být přítomen v plné verzi hry), ale mimo videí přímo ze hry, je vše ostatní zpoplatněné.

Hra obsahuje přes třicet značek automobilů, což by mohlo naznačovat opravdu mraky modelů, ale zas tak slavné to není, celkově je ve hře nějakých 71 kousků. Kromě výrobců, které jste našli již v předešlých dílech zde také několik dalších přibylo v čele s toužebně očekávaným Ferrari a jejich novým modelem California. Ferrari vám také jako jediná značka ve hře dovolí svézt se ve formuli 1.

Když se dostanete k výběru tratí, určitě vás potěší nový městský okruh skrz Londýn. Moje oblíbená klasika nazývaná Zelené peklo neboli Nürburgering se zatím ve hře neobjevil, ale určitě s ním autoři hry počítají. Celkově je tu 6 tratí, přičemž některé z nich mají krátkou a dlouhou verzi (takže dohromady nějakých 10).

Ke třem kamerám (pohled z předního nárazníku, přední kapoty nebo pohled zpoza automobilu) nyní přibyl ještě pohled z kokpitu vozu, díky kterému si hru můžete vychutnat s mnohem autentičtějším pocitem. Jízdní model působí o poznání reálněji než v předchozích dílech, ale trochu zde chybí poškození vozu, které je opět slíbené do plné verze hry. Co mi malinko vadilo byl fakt, že při použití ruční brzdy nebo smykování v zatáčkách pneumatiky nezanechají žádnou stopu na asfaltu.

Vše ale vynahradí prvotřídní grafika a zvukové provedení, které posouvají laťku závodění opět o nějaký ten stupínek výš. Hudební soundtrack obsahuje také mnoho skladeb, takže se po hned tak neoposlouchá.

Pokud bych měl GT5 Prologue srovnat s jeho největší konkurencí na XBOX 360 ve formě Forzy Motorsport 2, graficky mi lepší přijde Gran Turismo. Forza má však daleko lepší možnosti úpravy automobilů - optický tuning, polepy, výměna jednotlivých dílů motoru, vše je propracované na jedničku. Forza  také obsahuje model poškození (který je ale na úrovni toho v NFS) a při použití ruční brzdy auto zanechává stopy na asfaltu. Přesto na mě Forza 2 působí moc arkádově a jízdní model Gran Turisma mi sedl o dost víc.

Od vydání hry vyšla dodnes celá řada aktualizací přidávajících nové vozy (jako první se zde objevil třeba Citroen GT) i tratě.